Przejdź do treści

Mierzeja Wiślana. Budowa kanału żeglugowego bez opóźnień

pj

Praca wre. Od strony Zatoki Gdańskiej pogłębiany jest obszar Portu Osłonowego. Kontynuowane są także prace przy falochronie wschodnim. Montowane są tam kleszcze i ściągi oraz zasypywana jest grodza. Na budowę trafiły betonowe prefabrykowane, tzw. X-bloki, które będą falochrony. Rozpoczęto też roboty żelbetowe na nasadzie falochronu zachodniego.

Po północnej i południowej stronie budowanej śluzy, montowane są mikropale i pogrążana jest ścianka szczelna. Trwają również prace przy wykopach, umacnianiu skarp i budowie nasypów pod drogi. W rejonie śluzy pogrążono już ściankę i wykonano ekran przeciw filtracyjny.

Dwa mosty nad kanałem

 Na budowę trafiły właśnie pierwsze elementy stalowe mostu południowego – informuje Dominik Wróblewski, kierownik budowy z konsorcjum NDI/Besix. - Przygotowaliśmy platformę, która posłuży nam do scalania konstrukcji mostu. Ten proces zakończmy na przełomie stycznia i lutego przyszłego roku. Montujemy też hydraulikę siłową do obsługi mostu. Pierwsze auta tym obiektem przejadą już w połowie przyszłego roku. Natomiast na moście północnym toczą się prace żelbetowe, a ich koniec planujemy jeszcze w tym roku.

Dwa mosty obrotowe umożliwiaj ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek. To konstrukcje stalowe o długości przęsła 62 metry, szerokość - 17 metrów.

Budynek bosmanatu stoi!

Trwają roboty wykończeniowe: ocieplenie, tynki wewnętrzne, montaż instalacji, stolarki oraz roboty dekarskie.

Budynek administracji morskiej, z którego nasi pracownicy będą kierować i nadzorować ruch jednostek pływających będzie miał historyczną nazwę tego miejsca: Bosmanat „Nowy Świat” -  podkreśla kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Architekci dołożyli wszelkich starań, aby budynek harmonijnie wpisał się w otoczenie, a jednocześnie stanowił charakterystyczny, morsko-żeglugowy akcent. Myślę, że zarówno funkcjonalność kanału, jego wymiar hydrotechniczny jak i walory czysto estetyczne zostaną  docenią użytkownicy, ale również turyści.

 Sztuczna wyspa wygradzana

Zaawansowane są prace przy sztucznej wyspie. - Wykonaliśmy już ponad jedną trzecią ściany tworzącej obwiednię sztucznej wyspy – mówi Wojciech Czyżewski, dyrektor projektu budowy wyspy z firmy NDI. – Kolejno montujemy ściągi i zasypujemy grodzę. Prace kontynuujemy, grodza zostanie też przed zimą zabezpieczona.

Najbliższe tygodnie to także kontynuacja prac przy falochronie wschodnim i zachodnim, pogrążanie ścian na całym obszarze kanału żeglugowego i rozpoczęcie tam prac żelbetowych. W rejonie śluzy zaczną się wykopy i wiercenie pali CFA (budowlany element konstrukcyjny, stosowany przede wszystkim do wykonywania fundamentów głębokich m.in. pod obiektami mostowymi, a także ścian palowych w konstrukcjach oporowych). Powstają też drogi dojazdowe.

 Drugi etap inwestycji

Odnośnie drugiej części inwestycji, we wrześniu nastąpiło otwarcie 9 ofert przetargowych. Trwa badanie i ocena złożonych propozycji. Na przełomie roku komisja powinna wskazać wykonawcę.

Ten etap obejmuje przebudowę istniejącego toru wodnego na rzece Elbląg (obudowa brzegów, które przejmą funkcje wałów przeciwpowodziowych, budowę niskich przystani ułatwiających dostęp do rzeki oraz mostu obrotowego nad rzeką Elbląg w Nowakowie, wraz ze zmianami układu drogowego).  

Całkowita długość nowej drogi wodnej z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga to blisko 23 kilometry.

Przejście przez Zalew Wiślany wyniesie ponad 10 kilometrów, rzeką Elbląg – także ponad 10 kilometrów, a pozostałe ok. 2,5 km to odcinek śluzy, portu zewnętrznego oraz stanowiska postojowego. Kanał, jak i cały tor wodny będą miały 5 m głębokości.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną jest strategiczną inwestycją dla naszego kraju- podkreśla minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. – Kanał żeglugowy, podobnie jak budowane drogi ekspresowe S7, S16 i S51 i modernizacja linii kolejowych to dla województwa warmińsko-mazurskiego nowe szanse rozwojowe.

pj/NDI/BESIX”