Przejdź do treści

Szczecin i Świnoujście. Gigantyczne inwestycje w portach!

PJ

Modernizacja nabrzeży, toru wodnego, sieci kolejowych, terminali, dróg – wylicza Krzysztof Urbaś, prezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Realizowane obecnie inwestycje w gospodarce morskiej Pomorza Zachodniego sięgają 4 mld zł. Jeśli chodzi o skalę, to naprawdę gigantyczne i rekordowe przedsięwzięcia w tym regionie.

Intermodalny coraz bliżej

Rozbudowa i przystosowanie do obsługi transportu intermodalnego terminalu promowego w Świnoujściu minęły półmetek. Inwestycja będzie zakończona w przyszłym roku.

Wykonawca, firma Budimex dostosuje obiekt do obsługi transportu intermodalnego łącząc stanowiska promowe nr 5 i 6 wraz z modernizacją i rozbudową zaplecza. Będą tu mogły cumować promy o długości do 270 m. Rampa przeładunkowa po przebudowie będzie miała 35 m szerokości, a nośność wzrośnie do 180 ton.

Zakres prac obejmuje również przebudowę istniejących oraz budowę nowych torów kolejowych oraz placów manewrowo-postojowych. Nowy rękaw pasażerski umożliwi bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych, natomiast zaprojektowana estakada nad stacją kolejową Świnoujście skomunikuje zaplecze z terenem terminala.

Terminal głębokowodny – wyłaniamy operatora

Zarząd Morskich Portów Szczecin i Świnoujście rozpoczął proces wyłonienia operatora głębokowodnego terminala kontenerowego w Świnoujściu.  Ogłoszenia trafiły do krajowych i zagranicznych portali oraz prasy.

Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, w 2025 roku w Świnoujściu będą już obsługiwane kontenerowce.

- Stworzyliśmy ogólne ramy terminala, który docelowo ma osiągnąć zdolność przeładunkową min. 2 mln TEU – podkreśla rezes Zarządu Morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Są zainteresowani realizacją tej inwestycji. Wybrany podmiot zbuduje terminal zagospodarowując część Zatoki i nieruchomości zgodnie z koncepcją zaproponowaną w toku właśnie wszczętego postępowania.

Gigantyczne inwestycje

W Szczecinie i Świnoujściu trwają największe w historii prace budowlane poprawiające dostęp kolejowy do portów, ale też drogowy i od strony wody. Modernizowany do głębokości 12,5 metra jest tor wodny między tymi portami, co umożliwi zawijanie większych jednostek w szczecińskim porcie.

Część przedsięwzięć prowadzi Zarząd Portów z  partnerami, realizując gigantyczny program inwestycyjny przekraczający wartość 1,5 mld euro. Inwestycje poprawią konkurencyjność, ofertę portów, a w konsekwencji pozwolą na pozyskiwanie dodatkowych kontrahentów i ładunków.

Chodzi m.in. o modernizację, przebudowę i poprawę dostępności w porcie Szczecin w rejonie Basenu Kaszubskiego i Kanału Dębickiego. Spółka podpisała kontrakty z ich wykonawcami: z konsorcjum firm NDI oraz NDI SOPOT (Kanał Dębicki) a także z gdańską Korporacją Budowlaną DORACO (Basen Kaszubski).

Jeśli uwzględnimy wszystkie inwestycje, Zarządu Portów, Urzędu Morskiego, kolejowe i drogowe, to koszty realizowanych przedsięwzięć na Pomorzu Zachodnim sięgają 4 mld zł.

- To naprawdę gigantyczne przedsięwzięcia, które będą procentowały w przyszłości – dodaje Krzysztof Urbaś.

pj