Przejdź do treści

Terminal Promowy w Świnoujściu. Estakada rośnie w oczach!

Terminal Promowy w Świnoujściu.  Estakada rośnie w oczach!

Budowa estakady modernizowanego terminalu promowego w Świnoujściu przebiega w ekspresowym tempie. W przyszłym roku terminal będzie już działał jako intermodalny.

- Nieco ponad tydzień temu pojawiło się pierwsze przęsło, dziś widzimy konstrukcję niemal całej estakady – przyznaje Monika Woźniak-Lewandowska, rzecznik prasowy Zarządu morskich Portów Szczecin i Świnoujście. – Zlecona przez ZMPSiŚ przebudowa terminalu i dostosowanie go do funkcji intermodalnych będzie zakończona w przyszłym roku.

Torowiska i nabrzeża

Pani rzecznik podkreśla, że kluczową kwestią tej inwestycji jest przebudowa istniejących oraz budowa nowych torów kolejowych i placów manewrowo-postojowych.

Ponadto w ramach projektu powstanie nowe  - z połączenia dwóch istniejących - stanowisko promowe  o długości 294 m - dodaje. - Z kolei istniejąca rampa przeładunkowa zwiększy swoje możliwości techniczne uzyskując docelowo 35 m szerokości i 180 ton nośności.

Terminal intermodalny

Celem projektu jest przystosowanie istniejącej infrastruktury terminalu promowego w Świnoujściu do obsługi transportu intermodalnego, w tym obsługi promów o długości do 270 m. Inwestycja poprawi też bezpieczeństwo na terminalu, to za sprawą nowego rękawa pasażerskiego umożliwiającego bezkolizyjne przemieszczanie się pieszych. Z kolei wyposażenie terminalu w cztery nowe ciągniki siodłowe i dwa  wózki wysokiego składowania typu „reach stacker” usprawni transport i przeładunek kontenerów na terminalu.

Wykonawcą robót jest firma Budimex. Prace rozpoczęły się jesienią ub. roku. Zgodnie z harmonogramem inwestycja powinna być zakończona w przyszłym roku. Jej Koszt  to 185 milionów złotych. Projekt ma wsparcie z funduszy unijnego instrumentu finansowego CEF (Łącząc Europę).

Międzynarodowy korytarz transportowy

Przedsięwzięcie stanowi element globalnego projektu dotyczącego usprawnienia i optymalizacji łańcuchów logistycznych pomiędzy Skandynawią i Europą Południową, obejmujących m.in. korytarz transportowy Bałtyk – Adriatyk i jest kontynuacją współpracy ZMPSiŚ SA w ramach „autostrady morskiej” z portem Trelleborg rozpoczętej w 2014 r. 

pj