Przejdź do treści

Tor wodny Świnoujście - Szczecin: powstają dwie sztuczne wyspy na Zalewie Szczecińskim

zd: UM w Szczecinie i PJ

Pogłębiarka „Amazone” wybagrowała już blisko 3,5 mln m sześciennych urobku z dna Odry. Z refulatu usypywane są już wyspy. Za półtora miesiąca powinniśmy je widzieć nad powierzchnią.

Modernizacja toru wodnego Szczecin-Świnoujście przebiega zgodnie z planem. Inwestor, Urząd Morski w Szczecinie zorganizował dziennikarzom rejs, by pokazać przebieg robót na Zalewie Szczecińskim.

- Do tej pory „Amazone” wydobyła z dna 3,4 mln m sześc. urobku – informował Paweł Szumny, zastępca dyrektora UM w Szczecinie, pokazując pracującą pogłębiarkę. Z refulatu usypywane są obrzeża dwóch wysp. Na razie urobku, tłoczonego pod ciśnieniem specjalnymi rurami nie widać, ale za półtora miesiąca sztuczne wyspy powinny wynurzyć się z wody.

Dyrektor przypomniał, że docelowo pogłębiarki wydobędą ponad 23 mln m sześc. refulatu. Z tej masy usypane będą dwie wyspy, które zostaną poddane rekultywacji. Jedna z nich będzie miejscem składowania urobku z pogłębiania toru także po zakończeniu inwestycji – w ramach utrzymania żeglowności. Na razie trafił tu urobek z pierwszej fazy pogłębiania, m.in. budowy mijanki po wschodniej stronie Zalewu.

Cały 62-kilometrowy tor został już niemal całkowicie oczyszczony z elementów ferromagnetycznych. W Świnoujściu trzeba będzie jeszcze usunąć ogromną blisko 5,5-tonową bombę lotniczą (Tallboy) – pozostałość z czasów drugiej wojny światowej.

- Zanim wezmą się za nią saperzy, musimy jeszcze wyczyścić dokładnie teren w promieniu 200 m od bomby zalegającej na torze wodnym – wyjaśnia dyrektor. – Prawdopodobnie akcja neutralizacji bomby będzie wykonana we wrześniu.

Tymczasem na Zelewie Szczecińskim w ciągu miesiąca powinna pojawić się kolejna pogłębiarka. Jej zadaniem będzie przygotowanie m.in. toru do wpłynięcia największej jednostki, o szerokości 36 i długości 160 metrów. Największa pogłębiarka zajmie się już rynną modernizowanego toru.

W międzyczasie prowadzone są również inne prace: wymiana kabli zasilających, modernizacja oznakowania nawigacyjnego.

- Przymierzamy się też do ścięcia cypla Ostrowa Grabowskiego i nabrzeży Przekopu Mieleńskiego – dodaje dyrektor Paweł Szumny.

pj